“Tekee mieli tavata aitoja ihmisiä ruutujen sijaan.”
Tuo kommentti pysäytti minut ja sai miettimään, mistä syntyy aitouden kokemus. Miksi ihminen ei ole aito ruudun takana? Mistä syntyy tunne, että “haluaisi tavata oikeita ihmisiä”?
Tämä teksti syntyi tarpeesta keriä auki etäajan erilaisia kokemuksia. Mistä toisistaan poikkeavat kokemukset kumpuavat? Miksi yhden kokemus etätapaamisista on tavattoman myönteinen ja toisen ei? Miten päästä hyvän kierteen alkuun?
Vuorovaikutus ja aito läsnäolo
Kun kaksi ihmistä tapaa kahden kesken, tilanne on paras mahdollinen sille, että voi antaa toiselle aikaa ja huomiota. Voi pysähtyä yhdessä tärkeiden asioiden ääreen, kuunnella, kysyä ja vaihtaa ajatuksia. Voi keskittyä toisen ihmisen tavoitteisiin. Voi keskittyä auttamiseen – siis siihen, mikä toiselle on tärkeää.
Kun lähijohtaja ja työntekijä kohtaavat etänä, tuossa kohtaamisessa kiteytyy ja paljastuu aiempi yhteinen historia. Kun keskinäinen suhde on luottamuksellinen, arvostava ja turvallinen, tärkeitä asioita uskalletaan nostaa esille etänäkin. Myös arat asiat saadaan käsittelyyn eivätkä ne jää vaivaamaan. Päästään keskustelemaan juuri siitä, mikä auttaa eteenpäin. Ja luottamus vahvistuu edelleen.
Jos luottamusta ei ole
Mitä voi tehdä, jos keskinäinen luottamus ei olekaan vahva? Mitä jos aiemminkaan ei ole keskusteltu ihan aidosti ja oikeasti siitä, mistä olisi pitänyt? Mitä jos aieminkin on kierrelty ja kaarreltu ja työnnetty asioita sivuun? Miten muuttaa suunta? Miten päästä hyvän kierteen alkuun?
Kun haluaa muuttaa tekemistä, on aloitettava ajattelusta. Aloittaa siitä, mitä ajattelee heistä, joita kohtaa etänä. Kun pysähtyy hetkeksi miettimään, voi tunnistaa omat uskomuksensa. Voi tunnistaa sen, mitä uskoo muista ihmisistä. Tuo on totuuden hetki, joka määrittelee sen, miten pääsee eteenpäin.
Uusi alku
Me ihmiset haluamme tulla kuulluiksi ja kohdatuiksi. Tuo tarve on syvällä sisällämme ja arvioimmekin jokaista kohtaamista sen värittämänä. Haluaako toinen kuulla minua? Luottaako minuun? Arvostaako? Haluaako auttaa?
Mitä jos jokainen Teams- ja Zoom-tapaaminen onkin mahdollisuus aloittaa alusta? Mahdollisuus muuttaa arjen kohtaamiset paremmiksi. Sellaisiksi, joista jää hyvä mieli jatkaa työpäivää. Me ihmiset haluamme hyviä kohtaamisia ja siinä juuri piileekin uuden alun siemen.
Muutos ja kasvun asenne
Kun muuttaa omaa toimintaansa, on muutoksesta tehtävä muille uskottava. Aiempaa historiaa ei voi vaieta hiljaiseksi, vaan sanoitettava se niin, että toinenkin pääsee muutokseen mukaan.
Muutos vaatii rohkeutta tunnustaa, ettei aiempi tekeminen ole toiminut. Tarvitaan uskallusta olla inhimillinen, erehtyväinen ja oppiva. Jos sisimmässään salakavalasti uskoo, että pitäisi olla valmiiksi hyvä eikä koskaan erehtyä, sanat juuttuvat kurkkuun. Jos sen sijaan uskoo, että oppiminen on hienompaa kuin erehtymättömyys, alkuun pääsee luontevammin. Tuo kasvun asenne onkin se jalusta, jonka varaan kannattaa rakentaa.
Rakenna oppimisen varaan
Kun haluat vahvistaa hyviä etäkohtaamisia, tunnista tilanne ja pue sanoiksi uusi suunta. Kun halu parantaa tilannetta on aito, sanat kyllä löytävät mukaan perästä. “Me ei olla aiemmin taidettu ihan kunnolla puhua siitä, mitä sinä työssä onnistuaksesi tarvitset” on hyvä alku. “Minun olisi tärkeä kuulla, mitä ajattelet, jotta voisin paremmin auttaa” on kelpo tarkennus perään.
Inhimillistä, aitoa ja rehellistä. Osoittaa tilanteen tunnistamista sekä halua oppia ja kasvaa. Osoittaa halua katsoa eteenpäin ja parantaa yhteistyötä. Osoittaa johtajalta tilannetajua. Sen sijaan, että menettäisi jotain, saakin lisää arvostusta ja luottamusta.
Kahdenkeskistä aikaa
Mitä jos, kyse onkin siitä, että johtajan on vain tavattava kaikkia tiiminsä jäseniä riittävästi kahden kesken? Myös etäaikana. Ehkä tarvitsemme sitä, että toinen saa kuvallaan täyttää koko ruudun ja aikaa kertoa omista tarpeistaan.
Jos etäaika on koostunut palavereista, kokouksista, infoista jne., joissa iso joukko ihmisiä on kuunnellut yhden puheita ruudut pimeinä ja mikrofonit suljettuina ilman osallistumista, ei ihme, jos tuntuu huonolta.
Ehkä ratkaisu on siinä, että raivataan kalentereihin aikaa kohdata kahden kesken ja kuunnella. Johtamisen tehtävä on mahdollistaa eikä se onnistu, ellei tiedä, mitä toinen tarvitsee. Sama pätee työkavereiden kesken ja tiimeissä. Kun kahdenkeskisiä aitoja kohtaamisia on riittävästi, pohja isommillekin etäkokoontumisille on kunnossa
Hyvät vuorovaikutustaidot korostuvat entisestään etäkohtaamisissa. Tarvitaan herkällä korvalla kuuntelua ja taitoa auttaa myös toista sanoittamaan tarpeitaan. Luottamus ja keskinäinen arvostus vahvistuvat – ja mikäs sen parempi pohja hyvälle businekselle.