“Eihän kukaan tee noin!”

Posted on Posted in Blogi, Coaching

“Eihän kukaan tee noin!”

”Eihän kukaan tee noin!” pääsi suustani, kun viikonloppuna salilla henkilökunta kuulutti, että autoja oli pihalla parkkeerattu pussiin. Tuloksena oli kolmen auton rivejä niin, että osa treenaajista ei päässyt liikkeelle, kun oma auto oli motissa neljältä suunnalta.

Joskus näkökulma kapenee

Kyllä vaan, aina joku tekee jotain sellaista, mitä itse ei heti ymmärrä.  Meillä jokaisella näkökenttä on erilainen ja maailmaa katsotaan siitä omasta vinkkelistä. Joskus perspektiivi kapenee. Ilmeisesti somen algoritmitkin kaventavat sitä lisää tarjoamalla feediin omaa näkemystä tukevaa tietoa.

Työpaikoilla erilaiset vinkkelit ja logiikat näkyvät toisten tekemisen ihmettelynä. Ärsyyntymisenä ja väärinkäsityksinäkin. Henkilöstölle ei avaudu, mitä johtoryhmä tekee. Työntekijä ei ymmärrä esimiehen päätöstä. Asiakaspalvelu ei ymmärrä teknisen tuen ratkaisuja. Tuotanto ihmettelee, mitä myynti on luvannut jne. Tuotekehitys hämmästelee, miksei myynti ymmärrä. jne.

Tutustu, kuuntele, kysele

Onneksi oman näkökentän laajentaminen on vain itsestä kiinni. Kun haluaa ymmärtää toisen logiikkaa, paras keino on lähteä tutustumaan siihen. Kuunnella ja kysyä, olla kiinnostunut oppimaan lisää, avartaa omaa suppiloa. Periaatteessa yksinkertaista, käytännössä usein tavattoman vaikeaa.

Oppimista ja ahaa-elämyksiä tapahtuu vahvimmin rajapinnoilla – silloin, kun altistetaan itseä vieraille alueille ja kuulemaan uusista asioista.

  • Miten sinä olet tänään itseäsi uudelle altistanut?
  • Minkä rajan olet tänään ylittänyt?
  • Mitä ennalta arvaamatonta tunnistanut ja oppinut?

Kun tunnistaa oman ajattelunsa kulkua, ymmärtää paremmin myös muita.

Kun haluat vahvistaa oman työpaikkasi vuorovaikutusta ja arvostavia kohtaamisia, olethan yhteydessä!